دانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Robust Tracking Control of Satellite Attitude Using New EKF for Large Rotational Maneuversکنترل تعقیب و مقاوم وضعیت ماهواره در مانورهای چرخشی با زاویه بزرگ بر اساس الگوریتم جدیدی از فیلتر کالمن توسعهیافته تخمینزن وضعیت1152136FAمهـرداد جعفربلندناصر ساداتی و حمید رضا مومنیAnd H. R. MomeniJournal Article20221231Control of a class of uncertain nonlinear systems, which estimates unavailable state variables, is considered. A new approach for robust tracking control problem of satellite for large rotational maneuvers is presented in this paper. The features of this approach include a strong algorithm to estimate attitude, based on discrete extended Kalman filter combined with a continuous extended Kalman filter and attitude nonlinear model, and a robust controller based on sliding-mode with perturbation estimation. Estimation accuracy in this method is five times higher than other recent approaches based on Kalman filter. We have used sliding-mode controller in this paper. Not only the controller and the corresponding observer but also their composition must be robust. To make this controller robust against the uncertainty of parameters, the robust Kalman filter is used. Based on interval algebra, an upper bound and a lower bound are estimated for state variables of the system and considering these bounds in indicating the sliding conditions, stability of the controller in combination with the observer will be satisfied simultaneously. The simulation results show the capability of this method in spite of different uncertainty levels (up to %50).در این مقاله روش جدیدی در خصوص مسئله کنترل تعقیب مقاوم ماهواره برای مانور چرخشی با زاویه بزرگ ارایه میشود. مدل ماهواره مورد نظر، غیرخطی و دارای عدمقطعیت در پارامترهاست. متغیرهای حالت آن توسط مشاهدهکننده، تخمین زده میشود. به عنوان یک روش جدید از ترکیب بخشی از فیلتر کالمن توسعهیافته گسسته و بخشی از فیلتر کالمن توسعهیافته پیوسته و مدل غیرخطی وضعیت ماهواره، الگوریتمی کارا برای تخمین وضعیت ارایه میشود. دقت تخمین در این روش، پنج بار دقیقتر از سایر تخمین زنهای اخیری است که براساس فیلتر کالمن طراحی شدهاند. در اینجا از کنترل کننده مـد لغزشی (با لایه مرزی تطبیقی و اصلاح شده) استفاده شده است. بایستی این کنترلکننده و مشاهدهکننده مربوطه به تنهایی مقاوم باشند. علاوه بر آن، مقاوم بودن ترکیب این دو نیز ضروری است. برای مقاوم کردن این کنترلکننده در مقابل عدمقطعیت پارامترهای سیستم، از فیلتر کالمن مقاوم استفاده میشود و بر اساس جبرِ اینتروال برای متغیرهای حالت سیستم، یک کران حـد بالا و یک کران حـد پایین، تخمین زده میشود و با لحاظ کردن این کرانها در تعیین شرایط لغزشی کنترلکننده مـد لغزشی، پایداری کنترلکننده در ترکیب با مشاهدهکننده به صورت همزمان تامین میشود. نتایج شبیهسازی این روش برای مقادیر مختلف نامعینی (تا50%) ارایه شده است.https://jame.iut.ac.ir/article_2136_5041930b1327734dfe209b4998598ab9.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Application of Tabu Search to Optimal Placement of Distributed Generation and Reactive Power Sourcesبهکارگیری الگوریتم جستجوی ممنوع در تخصیص بهینه تولیدات پراکنده و منابع توان راکتیو17312137FAمحمد اسماعیل همدانی گلشنسید علی عارفی فر و قاسم مصلحیAnd Gh. MoslehiJournal Article20221231Introducing distributed generation into a power system can lead to numerous benefits including technical, economic, environmental, etc. To attain these benefits, distributed generators with proper rating should be installed at suitable locations. Given the similar effects of distributed generators and capacitor banks on operation indices of a distribution system, simultaneous assignment of best locations and sizes to both will not only lead to greatest benefits from distributed generators but also to lower reactive power capacity requirements. In this paper, a new combined planning problem involving distributed generation and Volt/VAr control means planning is formulated and solved in which the quantity of distributed generators and reactive power sources are simultaneously assigned to buses in a distribution system. Also tap positions of voltage regulators are computed such that with a given distributed generation under peak load conditions, power losses and the reactive power capacity required are minimized. Like many other problems in power network planning, the problem formulated here is a nonlinear combinatorial one. Hence, we employ the tabu search algorithm to solve the optimization problem. The results from applying the algorithm to distribution networks with 6, 19, and 33 buses are presented and compared with those obtained from employing the second order method.به کارگیری تولیدات پراکنده1 در سیستم توزیع مزایای فنی، اقتصادی و زیست محیطی بسیاری را به دنبال دارد. برای رسیدن به این مزایا، تولیدات پراکنده باید اندازه مناسب داشته باشند و در مکانهای مناسب نصب شوند. باتوجه به نحوه تأثیر تولیدات پراکنده و خازنها بر روی شاخصهای عملکردی سیستم توزیع به نظر میرسد با تعیین مکان و اندازه بهینه هر دو نوع تجهیزات به طور همزمان علاوه بر دستیابی به بیشترین مزیت در استفاده از ظرفیت مشخصی از تولیدات پراکنده، ظرفیت خازن مورد نیاز نیز حداقل شود. در این مقاله با تعریف یک مسئله برنامه ریزی ترکیبی جدید شامل برنامه ریزی توأم منابع پراکنده و وسایل کنترل ولتاژ/توان راکتیو، اندازه و مکان بهینه تولیدات پراکنده و منابع توان راکتیو مورد نیاز به طور همزمان تعیین میشود. در این راستا موقعیت تپ تنظیم کنندههای ولتاژ2 موجود در سیستم به گونه ای تغییر داده میشود که در شرایط بار پیک سیستم توزیع، با تخصیص مجموع ظرفیت مشخصی از تولیدات پراکنده به میزان مناسب و در مکانهای مناسب و همچنین با به کارگیری حداقل ظرفیت منابع توان راکتیو، تلفات سیستم حداقل شود. همانند بسیاری از مسائل دیگر در برنامه ریزی شبکه قدرت، مسئله تعریف شده در این مقاله یک مسئله بهینه سازی پیچیده غیر خطی شامل متغیرهای گسسته است. بنابراین برای حل مسئله بهینه سازی از الگوریتم جستجوی ممنوع3 که الگوریتم بسیار مناسبی برای حل این گونه مسائل است، استفاده شده است. نتایج به کار گیری الگوریتم برروی سه شبکه توزیع 6، 10 و 33 باس ارائه و با نتایج مربوط به روش تحلیلی مشتق مرتبه دوم4 مقایسه میشود.https://jame.iut.ac.ir/article_2137_f777b832d468f8fb012ba047ca5a895c.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Gradient-based Ant Colony Optimization for Continuous Spacesالگوریتم بهینهسازی اجتماع مورچگان بر مبنای گرادیان برای فضاهای پیوسته33452138FAمهدی افتخاریبیژن داعی و سراج الدین کاتبیAnd S. D. KatebiJournal Article20221231A novel version of Ant Colony Optimization (ACO) algorithms for solving continuous space problems is presented in this paper. The basic structure and concepts of the originally reported ACO are preserved and adaptation of the algorithm to the case of continuous space is implemented within the general framework. The stigmergic communication is simulated through considering certain direction vectors which are memorized. These vectors are normalized gradient vectors that are calculated using the values of the evaluation function and the corresponding values of object variables. 
 The proposed Gradient-based Continuous Ant Colony Optimization (GCACO) method is applied to several benchmark problems 
and the results are compared and contrasted with other population-based algorithms such as Evolutionary Strategies (ES), Evolutionary Programming (EP), and Genetic Algorithms (GA). The results obtained from GCACO compare satisfactorily with those of other algorithms and in some cases are superior in terms of accuracy and computational demand. 
در این تحقیق یک نسخه جدید از الگوریتم بهینهسازی اجتماع مورچهها1 که توانایی جستجو در فضای پیوسته2 را دارد، ارائه میشود. ساختار و مفاهیم اصلی الگوریتم اولیه بهینهسازی اجتماع مورچه حفظ شده وتعمیم و توسعه آن به فضای پیوسته انجام و پیادهسازی شده است. خاصیت ارتباط غیرمستقیم از طریق محیط (استیگمرجی3) با تعدادی بردار گرادیان نرمال شده شبیهسازی شد. برای اینکه همه مورچهها بتوانند محیط را حس کنند، این بردارها توسط یک حافظه مشترک نگهداری میشوند. الگوریتم بهینهسازی پیشنهادی، بر روی توابع خاصی که به عنوان محک4 در مسائل بهینهسازی فضای پیوسته به کار میروند، امتحان شده است. نتایج به دست آمده از این الگوریتم با نتایج الگوریتمهای تکاملی مانند الگوریتم ژنتیکی5، استراتژی تکاملی6 و برنامهنویسی تکاملی7 مقایسه شده و از لحاظ دقت وحجم محاسبات مورد نیاز نتایج حاصل از الگوریتم پیشنهادی به خوبی با الگوریتمهای دیگر قابل رقابت و در بعضی موارد بهتر است.

https://jame.iut.ac.ir/article_2138_2be289d0a95dceeb04a7da186c9149e9.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Neural-Network-Aided On-line Diagnosis of Broken Bars inInduction Motorsتشخیص بروز شکستگی در میلههای رتور موتورهای القایی با استفاده از شبکههای عصبی47612139FAمحمد ابراهیمیمحمدرضا مرادیانهمایون مشکین کلکمحمد دانش و محمدباقر بیاتAnd M. BayatJournal Article20221231This paper presents a method based on neural networks to detect broken rotor bars and end rings in squirrel cage induction motors. In the first part, detection methods are reviewed and traditional methods of fault detection as well as dynamic
model of induction motors are introduced using the winding function method. In this method, all stator and rotor bars are considered independently in order to check the performance of the motor for any faults in the parts. Then the frequency spectrum of current signals is derived using the Fourier transform and analyzed under various conditions. In the second part of the paper, an analytical discussion of the theoretical principles is presented to arrive at a simple algorithm for fault detection based on neural networks. The neural network has been trained using the information from a 1.1 KW induction motor. Finally, the system is tested with different values of load torque and is found capable of working on-line to detect all normal and ill-performing conditions.
در این مقاله برای تشخیص ترک خوردگی حلقه انتهایی و یا میلههای رتور موتورهای القایی قفسه سنجابی روشی مبتنی بر شبکههای عصبی ارائه شده است. برای این منظور پس از بررسی روشهای سنتی تشخیص خطا، مدل دینامیکی موتور القایی با استفاده از روش تابع سیمپیچ معرفی شده است. در این روش اثر هریک از شیارهای استاتور و میلههای رتور را جداگانه درنظر میگیریم. در نتیجه میتوان عملکرد موتور در حالت سلامت رتور و یا بروز شکستگی در هر بخش آن را مورد بررسی قرار داد. پس از آن با استفاده از تبدیل فوریه، طیف فرکانسی سیگنالهای جریان در شرایط مختلف استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفـته است. آن گاه پس از یک بحث تحلیلی در مورد اصول نظری، الگوریتمی ساده با استفاده از شبکههای عصبی برای تشخیص خطا ارائه شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان داد که این سیستم قادر به تشخیص سریع و دقیق خطاهای رتور است. در ادامه همان شبکه عصبی توسط اطلاعات تولید شده توسط یک موتور نمونه به قدرت
kW 1/1 مورد آموزش قرار گرفت. برای اینکه این سیستم بتواند به ازای گشتاورهای مختلف کارایی داشته باشد، اطلاعات مورد نیاز به ازای گشتاورهای مختلف تولید شد. این سیستم قادر به تشخیص سلامت یا شکستگی حلقه انتهایی و یا میلههای رتور، به صورت بهنگام بوده است.
https://jame.iut.ac.ir/article_2139_897926d9472d88db29a3dc835032c84b.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Experimental Evaluation of Performance Criteria for Reinforced Concrete Beams under Cyclic Loadingبررسی آزمایشگاهی معیارهای طراحی در روش عملکردی برای تیرهای بتنی مسلح63772140FAمحمد خان محمدی و محمدصادق معرفتJournal Article20221231To assess the performance criteria of the reinforced-concrete, five-storey residential buildings common in Iran, an 
experimental study in the structural laboratory of the University of Tehran has been conducted. The test program includes cyclic and monotonic load tests of six beams that represent three-to-five storey buildings with rigid frame structures. Using definitions given in FEMA-356 and ATC-40, stages of immediate occupancy, life safety, and collapse prevention have been identified on the drift- force curves of all specimens. Based on the test results, values of the plastic rotation, ductility, strain in concrete cover and in longitudinal bar, crack width, damage index, and length of plastic region at different levels have been determined. It was found that the recommended values of plastic rotation and ductility for reinforced concrete beams by FEMA-356 are conservative. The length of plastic hinge region in the stage of immediate occupancy is about half the plastic hinge length in the stage of life safety and it increases by 20% from life safety to collapse prevention
برای بررسی معیارهای عملکردی در ساختمانهای مسکونی با مشخصات متداول در ایران، شش نمونه تیر بتنی تحت آزمایش بارگذاری رفت و برگشتی و یک طرفه قرارگرفته است. نمونهها بر پایه میانگین مشخصات موجود در ساختمانهای سه تا پنج طبقه در تهران طراحی شده است. برپایه تعریف ها و ضوابط FEMA356 و ATC-40 ، ترازهای بهره برداری آنی، ایمنی جانی، وآستانه فروریزش، روی منحنی نیروی جانبی – تغییر مکان، برای یکایک نمونهها مشخص شده است. برپایه نتایج، معیارهای دوران پلاستیک،تغییرشکل نسبی ماندگار، شکل پذیری، کرنش متوسط در پوسته بتن و در آرماتور طولی، شاخص خسارت، و طول مفصل پلاستیک، برای ترازهای مختلف تعیین شده است. بر پایه نتایج آزمایشها، حدود ارایه شده توسط FEMA356 برای دوران پلاستیک و شکل پذیری محافظهکارانه به نظر میرسد. در تراز بهرهبرداری آنی، بزرگی کرنش در آرماتور طولی، انطباق نسبتا خوبی با مقدار (01/0) ارایه شده در FEMA356دارد. شاخص خسارت در تراز ایمنی جانی برابر 6/0 به دست آمده که بیانگر خسارت نسبتا شدید است، به گونه ای که امکان تعمیر تیرها دشوار است. مطالعات نشان داد که طول مفصل در تراز بهره برداری آنی تقریبا معادل 50% طول آن در تراز ایمنی جانی است. و نیز اختلاف طول مفصل در ترازهای ایمنی جانی و آستانه فروریزش 
در حدود 20% است.
https://jame.iut.ac.ir/article_2140_50dcffd229731f22330fa43a25dcf7cb.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Development of Fragility and Reliability Curves and Seismic Vulnerability Evaluation of Talehzang Concrete Bridgeتوسعه منحنیهای شکنندگی و قابلیت اعتماد و ارزیابی آسیبپذیری لرزهﺍی پل بتنی تلهﺯنگ79992141FAفریبرز ناطقی الهیاکبر واثقی و وحید لعل شهسوارAnd V. L. ShahsavarJournal Article20221231Bridges are potentially one of the most seismically vulnerable structures in the highway system during earthquake 
 
events. It is known that the seismic performance of transportation systems plays a key role in the post-earthquake emergency management. Hence, it is necessary to evaluate both physical and functional aspects of bridge structures. The physical aspects of the seismic performance of bridges are evaluated by seismic fragility functions or damage probability matrices of transportation facilities. The fragility curves represent the probability of structural damage due to various levels of ground shaking. The fragility curve describes a relationship between a ground motion and a level of damage.
 In this paper, the fragility curves (F.C) are developed. The vulnerability of a railway prestreed concrete bridge is assessed using fragility curves derived from dynamic nonlinear finite element analysis. A software package is developed in MATLAB to study the results obtained. Modeling of the bridge using 3D nonlinear models and modeling of abutments, bearings, effect of falling of girder on its bearings, and nonlinear interaction of soil-structure are some of the advantages of this research compared to previous ones. Reliability curves developed in this study are unique in their own kind. The proposed method as well as the results are presented in the form of vulnerability and structural reliability relations based on two damage functions.
پلها به طور بالقوه از آسیبﭘذیرترین سازهﻫای موجود در سیستمهای شهری و بزرگراهی در حین زلزلهاند. بدیهی است که کارایی لرزهﺍی سیستمهای حمل و نقل از جمله پلها نقش کلیدی در مدیریت بحران زلزله ایفا میکنند. از این رو ضرورت ارزیابی هر دو جنبه کاربردی و فیزیکی سازه پلها مهم است. جنبه فیزیکی کارآیی لرزهﺍی پلها توسط توابع شکنندگی لرزهﺍی (منحنیهای شکنندگی) یا ماتریسهای احتمال خسارت تجهیزات حمل و نقل ارزیابی میﺷوند. احتمال خسارت سازﻩای به سبب سطوح مختلف جنبش لرزﻩای زمین، توسط منحنیهای شکنندگی بیان میﮔردد. 
 در این پژوهش نحوه تهیه منحنیهای شکنندگی پلها توسعه داده شده و برای ارزیابی از عملکرد بهینه چنین منحنیهایی، آسیبﭘذیری لرزهﺍی یک پل پیشتنیده راه آهن به طول 215 متر و به طور کامل، توسط این چنین منحنیهای شکنندگی و با کمک نرمﺍفزار اپن سیز1، به صورت 100% سه بعدی المان محدود غیرخطی مورد بررسی قرار گرفته است. برای مطالعه نتایج تحلیل، یک بسته نرمﺍفزاری در متلب2 تهیه شده است. مدلسازی کامل پل با استفاده از مدلهای غیرخطی سه بعدی و شش مولفهﺍی، به همراه مدلسازی کامل رفتار کولهﻫا، بالشتکها، اثر سقوط عرشه از روی نشیمن و اندرکنش غیرخطی خاک-سازه از مزیتهای این پژوهش نسبت به کارهای مشابه است. مطالعه روی منحنیهای شاخص قابلیت اعتماد سازهﺍی از دیگر بخشهای این پژوهش است که این منحنیها برای اولین بار ارائه میﺷوند. در نهایت روش و نحوه ارزیابی انجام شده جمعﺑندی و نتایج در قالب منحنیهای آسیبپذیری و قابلیت اعتماد سازهﺍی برای دو شاخص خسارت معتبر ارائه و مقایسه شدهﺍند
https://jame.iut.ac.ir/article_2141_5d8180f526b17e27b50c794bf874df3d.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Study of Energy Dissipation in Accordion Thin-Walled Tubes under Axial Cyclic Loadsمطالعه استهلاک انرژی در لولههای جدار نازک آکاردئونی تحت نیروی محوری رفت و برگشتی1011192142FAمهرتاش معتمدیفریبرز ناطقی الهیمنصور ضیایی فر و محمد کریمیAnd M. KarimiJournal Article20221231Energy absorber systems like metallic dampers for controlling the structural vibrations due to earthquake have witnessed considerable development in the past few decades. Also there are some studies on the energy absorption of thin-walled tubes due to impact load. Thin-walled tubes have a large deformation capacity and are suitable energy absorbers in the structure during an earthquake provided that a suitable inelastic buckling mode obtains. This paper deals with the study of energy dissipation in accordion thin-walled tubes and their behavior due to axial cyclic loads. For this purpose, experimental and analytical studies have been performed. Experimental studies were conducted on specimens available in the market by dynamic tension and compression actuator. Analytical studies are based on finite element methods and nonlinear inelastic dynamic analysis. These studies are focused on the effects of mechanical and geometrical parameters of these tubes like shape, thickness, diameter, length and material type of tube on the amount of energy dissipation and axial stiffness. The results show that accordion thin-walled tubes exhibit satisfactory energy absorption behavior and that proper selection of the parameters yields the optimum design of this metallic damper.استفاده از سیستمهای جاذب انرژی از جمله میراگرهای فلزی برای کنترل ارتعاشات سازهها در برابر زلزله در چند دهه گذشته توسعه فراوانی یافته است. مطالعات بسیاری نیز برروی جذب انرژی لولههای جدار نازک در برابر ضربه صورت گرفته است. لولههای جدار نازک ظرفیت تغییر شکل پذیری محوری زیادی دارند و در صورت بروز مد مناسبی برای کمانش غیرالاستیک، برای جذب انرژی زلزله مناسب اند. در این مقاله استهلاک انرژی در لولههای فلزی جدار نازک آکاردئونی و رفتار آنها در برابر نیروی محوری رفت و برگشتی به منظور استفاده به عنوان میراگر فلزی جاری شونده مطالعه میشود . بدین منظور از مطالعات آزمایشگاهی و تحلیلی استفاده شده است. مطالعات آزمایشگاهی برروی نمونههای مشابه موجود در بازار و با استفاده از دستگاه کشش و فشار دینامیکی انجام گرفته است. مطالعات تحلیلی نیز براساس مدلهای اجزای محدود و تحلیلهای دینامیکی غیرخطی صورت گرفته است. در این مطالعات تأثیر پارامترهای هندسی و مکانیکی این لولهها از قبیل هندسه شکل، ضخامت ورق، قطر و طول لوله و همچنین نوع مصالح بر میزان استهلاک انرژی و سختی محوری بررسی شده است. نتایج این مطالعات نشان میدهند لولههای جدارنازک آکاردئونی از نظر جذب انرژی رفتار مطلوبی دارند و با انتخاب پارامترهای هندسی و مکانیکی مناسب میتوان به طرح بهینه میراگر فلزی آکاردئونی برای نیاز سازه دست یافت.https://jame.iut.ac.ir/article_2142_350f1d7e00718f1b09f08a6efc86de0b.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Analysis of Rolling Process for Clad Sheet Using the Modified Slab Methodتحلیل فرایند نورد ورقهای دو لایه به روش قاچی- تراز اصلاح شده1211342143FAفاطمه فرهت نیا و محمود سلیمیJournal Article20221231In this paper, an analytical model based on Modified Slab Method is presented for rolling of clad sheet or double-layers in which the two layers are bounded prior to rolling. This model considers the general case of asymmetrical rolling due to unequal 
surface speed, different contact friction, roll diameters, flow stress, and thickness ratios of the two layers. Using this model, rolling parameters such as pressure distribution along the arc of contact of the rolls and the clad sheet, rolling force, and torque with respect to reduction in thickness can be easily calculated. The analytical rolling force and torque computed by the proposed model were compared with the analytical results of other researchers and were shown to be in good agreement. The proposed model is very suitable for online control application due to its completeness and its capability of predicting the rolling parameters
در این مقاله، یک روش تحلیل بر اساس روش قاچی اصلاح شده نورد ورقهای پوشش دار یا دو لایه که دو لایه قبل از نورد به هم چسبیده اند ارایه شده است. این مدل حالت کلی نورد نامتقارن شامل نابرابری در سرعت سطحی، اصطکاک در سطوح تماس، قطر غلتکها و تغییرات نسبت تنشهای جریان و ضخامت دو لایه را در نظر می گیرد. با استفاده از این مدل پارامترهایی مانند توزیع فشار در طول کمان تماس غلتکها با ورق پوشش دار، نیروی نورد و گشتاور نورد بر حسب کاهش ضخامت به سادگی قابل محاسبه است. مقادیر نیرو و گشتاور به دست آمده از مدل پیشنهادی با مقادیر تحلیلی سایر محققان مقایسه شده است که توافق خوبی را نشان می دهد. مدل حاضر با پیش بینی اثر پارامترهای نورد نامتقارن بروی نحوه انجام فرایند، مدل مناسبی می باشد.https://jame.iut.ac.ir/article_2143_bb9b83103ab260bfd8762bc9d3a59712.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Evaluation of Evaporative Cooling for Heat Transfer in the Condenser of Window-Air Conditionersارزیابی روش سرمایش تبخیری برای انتقال گرما در کندانسور کولرهای گازی1351472144FAابراهیم حاجیدولوJournal Article20221231There is a demand for reduced power consumption in the vapor compression refrigeration cycle. Coefficient of performance of window-air conditioners considerably decreases and power consumption increases under very hot conditions. These problems have encouragecl studies aimed at improving the performance of window-air-conditioners by enhancing the heat transfer rate in the condenser. In this article, a new design for application of evaporative cooling in the condenser of
 
window-air conditioners is introduced and experimentally investigated. In this design, two pads equipped with a water injection system are located on both sides of the air-conditioner to cool down the air flow passing over the condenser. The experimental results showed that thermodynamic characteristics of the system considerably improved while power consumption decreased by about 15% and the coefficient of performance increased by about 55%.
کاهش مصرف انرژی الکتریکی در سیستمهای تبرید تراکمی یکی از ضرورتهای اساسی در طراحی این سیستمهاست. هنگام استفاده از سیستمهای تهویه مطبوع خانگی موسوم به کولر در مناطق بسیار گرم، ضریب عملکرد آنها کاهش یافته و مصرف جریان الکتریکی افزایش مییابد. این مشکل سبب شده که برای مناطق بسیار گرم استفاده از روشهای جدید افزایش انتقال گرما در کندانسور کولرها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. در این مقاله ابتدا طرح جدیدی برای استفاده از روش سرمایش تبخیری در کندانسور کولرهای گازی در مناطقی که دارای شرایط آب و هوایی بسیار گرماند ارائه شده و سپس این طرح بر روی کولر پنجرهای اجرا و آزمایش شده است. در این طرح دیوارهای پوشالی مجهز به سیستم پاشش آب در طرفین کولر و در مسیر مکش هوای ورودی کندانسور قرار گرفته و سبب خنک شدن هوای عبوری میشوند. نتایج تجربی به دست آمده نشان میدهد که مشخصات ترمودینامیکی سیستم به طور محسوسی بهبود یافته و توان مصرفی کمپرسور به میزان 15% کاهش و ضریب عملکرد سیکل نیز در حدود 55% افزایش مییابد.https://jame.iut.ac.ir/article_2144_c6e16a84c3e4d0c86ce062872b515645.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Drawing CCCT Diagrams and Investigation of Deformation Effects on Martensite and Bainite Trabsformations in NiCrMoV Steelرسم نمودارهای CCCT و بررسی اثر تغییرشکل روی استحاله مارتنزیت و بینایت در فولاد NiCrMoV1491652145FAرضا طاهریانعباس نجفی زادهمرتضی شمعانیانرضا شاطریJournal Article20221231In this study, two CCCT diagrams are drawn to be compared with a CCT diagram. The CCCT diagrams represent continuous cooling transformations in stress assisted state. The increased Md and Bd temperatures of CCCT diagrams were also compared with those of the CCT diagrams and the cause was investigated from both thermodynamic and metallurgical viewpoints. Thermodynamic examinations revealed that stress causes the mechanical driving force to increase but the total free energy of transformation to decrease hence, Md and Bd will rise. Metallurgical investigations showed that if deformation temperatures are selected in a manner to increase the structural strength of the original austenite grains prior to deformation, the shear force required for martensite and bainite transformations will arduously obtain hence, Md and Bd will fall. However, if recrystallization or full recovery occurs during or after deformation, interior grain structure softens and the shear force required for martensite and bainite transformations will readily obtain hence, Md and Bd will rise. It was also found that the nose in CCCT curves are shifted to the left as compared to that of CCT curves. This indicates that deformation of steel enhances bainite formation more readily than that of the martensite phase.

در این مقاله دو نمودار CCCT که استحالهها را در حین سردشدن پیوسته، همراه تغییرشکل آستنیت نشان میدهد بررسی و با نمودار CCT (بدون همراهی تغییرشکل) مقایسه شد. همچنین علت افزایش دمای Md و Bd از نظر ترمودینامیکی و متالورژیکی بررسی شد. بررسیهای ترمودینامکی نشان داد که تنش باعث افزایش نیروی محرکه مکانیکی و کاهش انرژی آزاد کل استحاله میشود و سبب میشود که امکان شروع استحاله در دماهای بالاتر فراهم شود. بررسیهای متالورژیکی مشخص کرد که اگر دمای تغییرشکل به گونهای انتخاب شود که استحکام ساختار درون دانههای آستنیت اولیه بر اثر تغییرشکل اعمال شده افزایش یابد، آن گاه برش لازم برای استحالههای مارتنزیت و بینایت به سختی صورت میگیرد و لذا Md و Bd کاهش مییابد. ولی اگر در حین یا بعد از تغییرشکل، فرایند تبلورمجدد یا بازیابی کامل برقرار باشد، ساختار درون دانهها نرم شده و آن گاه برش لازم برای استحالههای مارتنزتی وبینایت راحت تر صورت میگیرد و Md و Bd افزایش مییابد. همچنین در این مقاله مشخص شد که دماغه بینایت در نمودار CCCT نسبت به CCT به سمت چپ متمایل می شود که این نشان می دهد جوانه زنی فاز بینایت راحت تر از مارتنزیت صورت میگیرد. 

https://jame.iut.ac.ir/article_2145_5ecca871c2c29c9c3fa37522497c5e02.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Investigation of Defects in Ferro-Tic Composites and their Preventionبررسی عیوب و روشهای پیشگیری از آنها در کامپوزیتهای ریختگی فروتیک1671782146FAمحمدرضا رحیمیپورمونا معیریJournal Article20221231The effective parameters that influence in situ cast ferroTic composites were investigated. Centrifugal casting of specimens was carried out using ceramic & metallic molds. OM, SEM and XRD techniques were used to examine the existence of flows in the specimens. Results show that the control of chemical composition, processing, cooling rate and heat treatment has 
a promising effect on the quality of specimens. Also remelting process leads to the hemogeneity of matrix by uniform distribution of secondary phase.
هدف از این پژوهش بررسی عوامل ایجاد عیوب قطعات ریختگی کامپوزیت فروتیک است که به روش درجا ساخته شدهاند، نمونهها پس از سنتز به روش درجا، به صورت گریز از مرکز در داخل قالبهای سرامیکی و فلزی ریخته شدند. بررسیهای ریز ساختاری توسط میکروسکوپ نوری OM و میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM و رادیوگرافی با اشعه ایکس برای اطمینان ازسلامتی نمونهها انجام شد. نتایج آزمایشات نشان داد با کنترل ترکیب شیمیایی، فرایند تولید، سرعت سرد شدن و عملیات حرارتی بعدی میتوان قطعات کامپوزیت بینقصی را ساخت. همچنین با اعمال فرایند ذوب مجدد، توزیع بهتر ذرات فاز دوم و زمینه یکنواختتری ایجاد شده است.https://jame.iut.ac.ir/article_2146_28e46dd2ab3e63b9d42c632509e137fa.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Investigation of Parameters Involved in the Production of Aluminum Matrix Composites Using Hot Powder Extrusionبررسی پارامترهای موثر در تولید مواد مرکب زمینه آلومینیومی به روش اکستروژن گرم پود1791882147FAمحمد رضا طرقینژادمهدی صیادی و محمد محسن مشکسارJournal Article20221231Aluminum matrix composites reinforced with Al2O3 and SiC particles (5 Vol%) were produced using the hot powder extrusion method. Extrusion temperature and extrusion reduction in area were chosen in the range of 500 to 600°C and 90 to 95%, respectively. The physical and mechanical properties of the extruded composites such as density, tensile strength, elongation and microhardness were evaluated and discussed as a function of extrusion parameters. The microstructure and fracture surface of the products were examined using SEM. The results showed that the composites were fully densified and reinforcement particles were distributed uniformly in the matrix. Presence of Al2O3 and SiC particles increased both strength and microhardness, but decreased the ductility of the composites. Experimental results for hot extrusion of the compacted powder billets also showed that the extrusion pressure was dependent on the ram speed or deformation strain rate.از فرایند اکستروژن گرم پودر برای تولید کامپوزیتهای زمینه آلومینیومی تقویت شده با 5% حجمی ذرات سرامیکی Al2O3 و SiC استفاده شد. نمونهها در محدوده دمایی 500 تا 600 درجه سانتیگراد و کاهش سطح مقطع 90 و 95 درصد اکسترود شدند. خواص محصول تولید شده با اندازهگیری استحکام، انعطافپذیری، سختی و دانسیته نمونهها مورد ارزیابی قرار گرفت. ریز ساختار و سطح شکست نمونهها نیز با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)بررسی شد. نتایج نشان دادند که فرایند اکستروژن گرم پودر موجب توزیع مناسب ذرات تقویت کننده در زمینه و دستیابی به دانسیته نزدیک به دانسیته نظری میشود. حضور ذرات تقویت کننده افزایش سختی و استحکام را به دنبال خواهد داشت. به نظر میرسد که کاهش سطح مقطع 90% برای تولید نمونههای کامپوزیتی زمینه آلومینیومی با استفاده از فرایند اکستروژن گرم پودر مناسب باشد. افزایش دمای اکستروژن تا C°600 موجب بهبود استحکام کششی نمونهها شد. نتایج نشان داد که فشار لازم برای اکستروژن نمونههای پودری تابعی از سرعت سنبه است.https://jame.iut.ac.ir/article_2147_8f6a0454eab4702755510d0eed1f2a28.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Study of the Mechanism and Causes of Pore Formation in Sr-modified Al-Si Alloysتحقیقی بر مکانیزم و عوامل مؤثر بر تشکیل تخلخل در آلیاژهای Al-Si بهسازی شده با استرانسیم1892062148FAسید مهدی میراسماعیلی و سعید شبستریJournal Article20221231The formation of microporosity in modified Al-Si alloys has been reviewed in the present study. A major concern in modification is the increased tendency to form microporosity in the macro-shrinkage free Al-Si alloy castings. It has also been demonstrated that at low hydrogen contents (0.1cc/ 100g, Al), where only shrinkage porosity should occur, the effect of Sr-modification on porosity content is not considerable, indicating that the increase in porosity is due to an increase in gas porosity. Modification treatment, however, does not add hydrogen to the melt, nor does it increase the rate of regassing of the liquid, revealing that it can not enhance pore formation by increasing the melt hydrogen content. Modification treatment raises the freezing range (4-10 oC), but this increased freezing range exerts only a very small effect on microporosity formation, which cannot, by itself, explain the increased tendency to microporosity formation observed in modified alloys. The presence of modifiers slightly decreases the surface tension of the melt (5%), although this decrease in surface tension is not sufficiently high to considerably enhance pore formation in modified alloys. Many researchers have reported that modification treatment might favour the formation of porosity due to its effect on oxide use in the heterogeneous pore formation although the systematic observation of pores has shown that SrO does not take part in pore fomation in Sr-modified alloys. Strontium and other modifiers which increase pore formation (Na and Ca) in Al-Si alloys have a high chemical affinity to form complex intermetallic compounds with Si and Al. Systematic observation of pores have shown that Sr-rich intermetallics take part in pore formation. Thus, Sr-modification may increase the porosity content through the formation of Sr-rich compounds during solidification.در این تحقیق، پدیده تشکیل تخلخل در آلیاژهای Al-Si بهسازی شده و عوامل مؤثر بر آن مورد مرور و بررسی قرار گرفت. عملیات بهسازی آلیاژهای ,Al-Si تخلخل را در قطعات ریختگی که به طور نسبی عاری از مکهای انقباضیاند، افزایش میدهد. البته در مذابهای بهسازی شده که به طور نسبی دارای مقدار هیدروژن کمی هستند (کمتر از Al، cc/100g 1/0)، تأثیر عملیات بهسازی بر افزایش تخلخل قابل ملاحظه نیست. در واقع تخلخلهای بوجود آمده در اثر عملیات بهسازی از نوع گازیاند. از طرفی تحقیقات به عمل آمده بیانگر این است که عناصر بهساز تأثیری بر مقدار هیدروژن محلول در مذاب نداشته و از این رو این عناصر نمیتوانند از طریق افزایش هیدروژن در مذاب سبب افزایش تخلخل شوند. همچنین گرچه عملیات بهسازی سبب افزایش دامنه انجماد به میزانoC 10-4 میشود ولی افزایش جزیی تخلخل ناشی از این افزایش دامنه انجماد در حدی نیست که بتواند افزایش قابل ملاحظه تخلخل در اثر عملیات بهسازی را توجیه کند. از طرفی آخرین بررسیهای به عمل آمده نشاندهنده آن است که کاهش تنش سطحی مذاب در اثر عملیات بهسازی با 02/0 درصد وزنی استرانسیم بسیار جزئی (5%) است، از این رو عملیات بهسازی از طریق کاهش تنش سطحی مذاب نیز نمیتواند سبب افزایش تخلخل شود. علاوه بر این گرچه محققان زیادی معتقدند که استرانسیم با افزایش سرعت اکسایش مذاب و بنابر این با افزایش مقدار آخال اکسیدی در مذاب سبب افزایش تخلخل میشود، ولی مشاهدات سیستماتیک به عمل آمده بیانگر عدم مشارکت فیلمها و آخال اکسیدی استرانسیم در تشکیل تخلخل در آلیاژهای بهسازی شده است. 
استرانسیم و سایر عناصر بهساز دیگر که سبب افزایش تخلخل میشوند (سدیم و کلسیم)، تمایل زیادی به تشکیل ترکیبات بین فلزی چند گانه با آلومینیم و سیلیسیم در دامنه انجماد دارند. مطالعات سیستماتیک به عمل آمده نشان دهنده حضور و مشارکت ترکیبات بین فلزی استرانسیم (احتمالاً Al2Si2Sr)، در مجاورت بیشتر تخلخلهاست، بنابراین عملیات بهسازی با استرانسیم میتواند با تشکیل این ترکیبات بین فلزی در دامنه انجماد سبب افزایش تخلخل شود. 
https://jame.iut.ac.ir/article_2148_1a82cb3b0dde1c6f72db381f00ba7db2.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Study of Anatase-to-Rutile Phase Transformation in Milled and Unmilled Samplesدگرگونی فازی آناتاز به روتیل در شرایط آسیاکاری و بدون آسیاکاری2072162149FAنادر ستودهعلی سعیدیعلی شفیعی و نیکلاس جی. ولهامJournal Article20221231Anatase-to-rutile phase transformation was studied in milled and unmilled samples. Ball milling was carried out in two types of ball mills, planetary and tumbler, with a ball-to-powder ratio of 40:1 over 2-48 hours. First, the unmilled samples 
were heated in the furnace at various temperatures for different periods of time. The results revealed that the anatase-to-rutile transformation completed at 980 after 48 hours. The rate of transformation in milled samples was greatly higher than that of unmilled ones. Activation energy in unmilled samples was about 440 kj/mol. The rate of transformation in the planetary ball mill was higher than that in tumbler mill. In the former, transformation almost finished after 16 hours of milling while in the lattar, it did not finish even after 48 hours. XRD results revealed that the transformation proceeds through an intermediate srilankite phase in all milled samples. However, srilankite was not observed in the unmilled samples.
در این تحقیق دگرگونی فازی آناتاز به روتیل توسط عملیات حرارتی و آسیاکاری بررسی شد. فرایندآسیاکاری در دو نوع آسیا (آسیای سیارهای و تامبلر) با نسبت وزنی پودر به گلوله 1 به 40 و در زمانهای گوناگون (2 تا 48 ساعت ) انجام شد. همچنین تعدادی آزمایش بر روی نمونه های آسیاکاری نشده در کوره لولهای در دما و زمانهای گوناگون انجام شد. نتایج به دست آمده از آزمایشها نشان داد که دگرگونی آناتاز به روتیل در نمونه های آسیاکاری نشده بسیار کند است به طوری که در دمای 980 درجه سانتیگراد پس از گذشت 48 ساعت، دگرگونی کامل شد در حالی که در نمونه های آسیاکاری شده، سرعت دگرگونی بیشتر بود. انرژی اکتیواسیون دگرگونی فازی آناتاز به روتیل در نمونه هایی که آسیاکاری نشده بودند، 440 کیلوژول بر مول به دست آمد. آزمایشهای گوناگون نشان داد سرعت دگرگونی در آسیای سیارهای بیشتر از آسیای تامبلر است، به طوری که در آسیای سیارهای بعد از گذشت 16 ساعت، دگرگونی تقریباً کامل میشود اما در آسیای تامبلر پس از گذشت 48 ساعت دگرگونی کامل نشد و مقداری فاز آناتاز در نمونه موجود بود. نتایج XRD نشان داد که دگرگونی آناتاز به روتیل درهر دونوع آسیا، از طریق فازمیانی سریلانکیت انجام میشود در حالی که این فاز درنمونه هایی که آسیاکاری نشده بودند، مشاهده نشد.https://jame.iut.ac.ir/article_2149_3d8164787243962c4cc7bc34f375debb.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Stress Analysis of Flight Vehicles under Flight Conditionsتحلیل تنش در جسم پرنده با استفاده از مودهای ارتعاشی2172262150FAحسن حدادپورJournal Article20221231A method is presented for the stress analysis of flight vehicles under different flight conditions including gust and control surface deflection (or maneuver) using the governing equations of rigid-body motions and elastic deformations. The Lagrangian approach is used to derive the governing equations of motions. For this purpose, the basic equations of motions are derived in terms of potential energy, kinetic energy and generalized forces, which are, in turn, computed in terms of rigid-body motion variables, elastic mode shapes and distribution for aerodynamic forces. By replacing them into the relations obtained, the governing equations for aeroelastic behavior of the vehicle are derived. The system of aeroelastic equations of 
motions is solved in time domain using numerical methods. The stress distribution is determined using the relation between modal variables and strain at each point. Finally, the prepared code is verified through comparison of the results obtained from the proposed method for the stability of a rocket and the same results reported by other studies. Also additional information such as maximum stress in the body is presented for various flight conditions.

در این مطالعه برای محاسبه تنش حین پرواز تحت عواملی از قبیل تندباد و حرکت سطوح کنترلی (مانور)، از معادلات کامل حاکم بر حرکتهای صلب و الاستیک استفاده شده است. برای این منظور روابط خطی حاکم بر دینامیک پرواز و الاستیسیته جسم پرنده حین پرواز با استفاده از دیدگاه لاگرانژی به کارگرفته شده و برای بررسی رفتار سیستم بر حسب زمان حل شده اند. معادلات موردنظر شامل معادلات اساسی حرکت در دستگاه بدنیاند که با استفاده از تعریف انرژی پتانسیل، انرژی جنبشی و نیروهای تعمیم یافته در روش لاگرانژ استخراج شدهاند. با حل معادلات حاکم برحسب زمان، متغیرهای پروازی و حرکتهای الاستیک بدنه برحسب زمان محاسبه شده و با استفاده از ارتباط تنش و مودهای ارتعاشی، تنش در جسم پرنده محاسبه شده است. نتایج بهدست آمده دربرگیرنده بررسی پایداری موشکی خاص و بررسی رفتار آیروالاستیک آن است که نتایج مربوط به پایداری با نتایج بهدست آمده توسط سایر مراجع مقایسه شده است.https://jame.iut.ac.ir/article_2150_8ed08bd1b7137c7cc0f685e1d9f60408.pdfدانشگاه صنعتی اصفهانمواد پیشرفته در مهندسی2251-600X25120221231Theoretical and Experimental Collapse Analysis of Ring Stiffened Shells Using Finite Element Software Packages and Application of Results to a Submarine Pressure Hullتحلیل فروریختگی پوستههای تقویت شده از طریق آزمون مدل، بررسی نتایج به کمک نرمافزارهای اجزای محدود و استفاده از آن برای بدنه فشار زیردریایی2272362151FAاحمد رضا صفریمصطفی غیورو عبدالرضا کبیریAnd A. KabiriJournal Article20221231It is empirically established that, due to a number of factors involved, a classical (linear) analysis of buckling pressure is impossible. Nonlinear theories of buckling are, therefore, required that involve effective factors such as imperfections and welding effects. In this study, models are developed which are as close to allowable standard deviations as possible. In the next stage, their buckling behavior is investigated both experimentally and numerically using finite element packages ADINA, ANSYS, COSMOS, and MARC based on specific capabilities of each. Results show that reasonable estimates of real buckling pressure will become possible when material and geometrical nonlinearities and initial imperfections are introduced into the analytical system. Finally, in the light of the results obtained, a submarine pressure hull is analyzed.تجربه نشان داده است در عمل به دلیل تأثیر عوامل مختلف، رسیدن به فشار کمانش کلاسیک ناممکن است. این امر، نشان دهنده لزوم استفاده از نظریههای غیرخطی و درنظر گرفتن عوامل مختلف مؤثر بر کمانش مانند نقص شکل و جوش در تحلیل کمانش است. آنچه که در این تحقیق صورت گرفته، ساخت مدلی است که تا حد امکان نزدیک به انحرافات استاندارد باشد، سپس کمانش مدلها تحت فشار هیدرواستاتیک هم به صورت تجربی و هم به صورت عددی با استفاده از نرمافزارهای اجزای محدود ADINA ، ANSYS ، COSMOS و MARC و با توجه به تواناییهای خاص هریک بررسی شده است. نتایج نشان میدهند با درنظر گرفتن غیرخطیهای هندسی و مادهای و نیز وارد کردن اثر نقصشکلها میتوان به تقریب قابل قبولی از بار کمانش واقعی دست یافت. با توجه به نتایج حاصله، بدنه فشار یک زیردریایی نمونه نیز تحلیل شده است.https://jame.iut.ac.ir/article_2151_995cd220f5f410f2c758b06337f9e74c.pdf